Service

Cash Management

Spar tid på administrative opgaver og optimer dine betalingsstrømme med Cash Management

Når du driver en virksomhed, er det afgørende at have styr på de administrative opgaver.

Det kan vores Cash Management hjælpe dig med at få. 

Cash Management er rådgivning om en række forhold, som har betydning for din virksomheds kortsigtede likviditetsstyring og daglige håndtering af bogholderiet. 

Når vi rådgiver, tager vi afsæt i en individuel vurdering af din virksomheds forhold - fx ser vi på, hvordan debitorerne indbetaler, og kreditorerne betales, samt den manuelle/maskinelle håndtering af disse betalinger.

På baggrund af denne vurdering udpeger vi en række forbedringsmuligheder for en virksomhed.

Vi sikrer på den måde, at du ikke går glip af kontante fordele, når det handler om optimal likviditetsstyring. 

Typiske forbedringsmuligheder

  • Fakturering og debitorstyring.
  • Betalingsbetingelser i forhold til kreditorer.
  • Løbende placering af overskudslikviditet.
  • Transaktionsomkostninger.

Optimer dine betalingsstrømme og skær ned på dine omkostnigner

Vi kan øge renteindtægterne og reducere renteudgifterne, hvis du vælger at optimere styringen af din virksomheds løbende indtægter og udgifter. 

Ved at optimere rutinerne for den enkelte betaling, er der faktisk mulighed for at opnå en betydelig gevinst på årsbasis.

Ud over mulighederne for at optimere rentebetalinger og transaktionsomkostninger kan du opnå en mere effektiv betalingsadministration gennem rådgivning i Cash Management. 

Jimmy Krøier Sørensen

Få rådgivning i Cash Management

På et Cash Management møde finder du ud af, om din virksomhed kan opnå besparelser ved at automatisere virksomhedens administrative arbejdsprocesser eller benytte smarte betalingsløsninger, der forbedrer virksomhedens likviditet og giver lavere omkostninger.  Du kan selv vælge, hvilke områder du ønsker at lægge særlig vægt på i forhold til din virksomheds behov og udfordringer. 

Kontakt din erhvervsrådgiver for at høre mere

Få styr på likviditeten

Vi kan hjælpe dig med at øge din virksomheds finansielle styrke ved at optimere virksomhedens kontostruktur og likviditetsstyring.

Med vores løsninger kan du få et overblik over din virksomheds likviditet.

Læs mere om vores forskellige løsninger herunder. 

Administrative arbejdsopgaver og nemme betalingsløsninger

Indbetalingskort

Med indbetalingskort går betalingerne fra dine kunder direkte ind på virksomhedens konto i Jutlander Bank.

Indbetalingskort findes i flere varianter og du kan vælge mellem forskellige korttyper eller kombinere dem. Det afhænger af virksomhedens behov for advisering, og hvilke muligheder der er i dit økonomisystem.

Nem og enkel administration med indbetalingskort 

Hvis du udskriver indbetalingskort i dit økonomisystem, kan du hurtigt og nemt hente indbetalingerne i Netbank og importere dem i dit økonomisystem.  

Tre typer af indbetalingskort 
  • IK 71 - hvor kunden identificeres via et betalingsID
  • IK 73 - hvor kunden identificeres via navn og en besked
  • IK 75 - hvor kunden identificeres via et betalingsID og kan give en besked
Sådan gør du

Kontakt din rådgiver i Jutlander Bank og få oprettet et FI-kreditor nummer, hvorefter du kan sende indbetalingskort til dine kunder.

Kortindløsning og MyWallet

Undgå kontanthåndtering og få pengene direkte ind på din konto i Jutlander Bank med en kortindløsningsaftale. 

Indløsningsaftaler

Med en Dankort indløsningsaftale kan du tage imod Danmarks mest anvendte kort.

For at modtage betaling fra danske Mastercard og Mastercard Debit samt de fleste udenlandske kort, skal du desuden have en International indløsningsaftale.

Har du en internetbutik, kan du også lave indløsningsaftaler til kortbetaling på nettet.

Terminaler 

Du kan vælge mellem flere betalingsterminaler på markedet - stationære, mobile, integrerede og 2-delte. 

Mobilbetaling: MobilePay og MyWallet 

Med en MobilePay aftale og en betalingsterminal der kan modtage kontaktløse kort, er du også klar til at modtage mobilbetalinger.

MobilePay er danskernes mest benyttede mobilbetalingsløsning, mens My Wallet er en app, hvor kunderne har registreret deres kort, så de kan bruge deres smartphone til kontaktløs betaling på din terminal.

Sådan gør du

Vi har indgået en samarbejdsaftale med Bambora, der tilbyder kortindløsning og betalingsterminaler til favorable priser. Klik nedenfor og få et uforpligtende tilbud fra Bambora.

Klik her og udfyld formularen. Så kontakter Bambora dig. 

Businesskort - betalingskort til virksomheden

Vi tilbyder to slags businesskort til vores erhvervs- og landbrugskunder: MasterCard Business og Firma Dankort. 

Med et businesskort kan du købe flybilletter, booke hotel, leje bil eller hæve kontanter i Danmark og i udlandet. 

Det er muligheder, som gør hele rejsen og hverdagen mere smidig for både den rejsende (kortholderen) og virksomheden. 

MasterCard Business

MasterCard Business giver den bedste og mest fleksible løsning; din virksomhed får en rentefri kredit i op til 42 dag. Kortet er tilknyttet en særskilt konto, så både virksomhed og kortholder kan nemt følge forbruget. 

Du kan vælge mellem tre typer MasterCard til din virksomhed: MasterCard Standard Business, MasterCard Gold Business og MasterCard Platinum Business.

Læs mere om MasterCard Business her

Firma Dankort 

Dankort er et betalingskort, som du kan bruge i de fleste butikker og pengeautomater i Danmark.

Firma Dankortet kan være din optimale løsning, hvis kortholder og din virksomhed kun foretager indkøb i Danmark og i danske netbutikker. 

Sådan gør du

Kontakt din rådgiver i Jutlander Bank, og få hjælp med at finde den bedste kortløsning for dig og din virksomhed. 

Indenfor to uger modtager kortholder det nye kort og PIN-kode

MobilePay MyShop til Erhverv

Gør som over 100.000 andre danske virksomheder og tilbyd MobilePay til betaling. 

Med MobilePay MyShop kan du lade dine kunder overføre penge nemt og hurtigt til dit MyShop nummer. Pengene går direkte ind på din konto - og du behøver ikke ekstra udstyr.

Du kan også sende regningerne via MobilePay, så dine kunder kan betale med et enkelt swipe. Kunden skal ikke indtaste noget – bare swipe den ene gang. Flere end 98 % betaler senest på forfaldsdatoen med MobilePay.

Sådan gør du
  1. Du tilmelder din virksomhed MobilePay her. Det kræver ikke nyt hardware - din smartphone bliver din betalingsterminal. 
  2. Så snart din virksomhed er godkendt, får du tildelt et 6-cifret MobilePay MyShop nummer - så undgår du et særskilt mobilnummer og mobiltelefon. 

Du kan nemt oprette flere betalingssteder med forskellige konti og MobilePay numre.

Med MobilePay MyShop går betalingerne direkte ind på din konto i Jutlander Bank, og du betaler kun en transaktionsafgift uden abonnementsbinding.

Det er desuden nemt at afstemme betalinger og eksportere data. 

Bank Connect

Bank Connect er et system der kan integreres med din virksomheds økonomisystem, så du modtager alle transaktioner helt automatisk.

Optimering af de daglige processer 

Bank Connect er en fælles standard for udveksling af data mellem økonomisystemer og banken. 

Det betyder, at du hver dag helt automatisk får dine transaktioner ind i dit økonomisystem.

Derudover er nogle økonomisystemer forberedt til betaling af regninger via Bank Connect - helt uden brug af Netbank.

En løsning hvor sikkerheden håndteres direkte mellem ERP-leverandøren (af økonomisystemet) og Bank Connect.

ERP-leverandører

For at benytte Bank Connect, skal dit økonomisystem (ERP-leverandør) være forberedt til Bank Connect.

Du kan se hvilke økonomisystemer og ERP-leverandører, der kan integreres med Bank Connect her.

Sådan gør du

Tjek om dit økonomisystem er forberedt til Bank Connect eller kontakt din ERP-leverandør.

Kontakt din rådgiver for at få oprettet Bank Connect.

Automatisk opkrævning med betalingsservice og leverandørservice

Med automatisk opkrævning går betalingerne direkte fra kundens konto ind på virksomhedens konto. På den måde opnår både kunden og din virksomhed en hurtig og sikker betaling.

Denne løsning er især velegnet til opkrævning af dine faste kunder. 

Opkrævning af faste private kunder

Når du skal opkræve fra faste private kunder, bruger du betalingsservice. 

Med Betalingsservice kan du vælge, om du vil opkræve dine private kunder fast hver måned, kvartalsvis eller årligt. Betalingsservice kan integreres med dit økonomisystem, så du får en nem og hurtig administrativ løsning. Alternativt skal du vælge Betalingsservice Web, der er et særskilt program til opkrævninger. Der kan opkræves både med Betalingsservice og automatisk kortbetaling.

Læs mere om Betalingsservice her

Opkrævning af erhvervskunder

Når du skal opkræve fra erhvervskunder, bruger du leverandørservice. 

Leverandørservice er til virksomheder, der har tæt og regelmæssig samhandel med sine erhvervskunder. Med Leverandørservice har du mulighed for at opkræve dit tilgodehavende fra dag til dag. Senest tre dage inden kunden trækkes automatisk, skal du oplyse om fakturabeløb og betalingsdag. Hvis kunden skal have en kreditnota, kan du også bruge Leverandørservice, når der skal sættes penge ind.

Læs mere om Leverandørservice her.

International handel med SEPA

Der er flere betalingsmuligheder, når du handler med virksomheder i udlandet.

Med SEPA (Singe Euro Payment Area) kan du nemt og enkelt opkræve i euro på tværs af landegrænser. 

Betalingsinstruks

Når din virksomhed opkræver fra kunder i udlandet, er det et EU-krav, at du oplyser din virksomheds IBAN-kontonummer og SWIFT på fakturaen.

 Du finder IBAN nummeret i din netbank, og Jutlander Banks SWIFT er JUTBDK21.                                 

Vi anbefaler at du skriver følgende tekst på fakturaen eller lignende:

"Please transfer the invoice amount to our account (IBAN-nr.) with Beneficiary bank JUTBDK21."

SEPA (Single Euro Payment Area)

Med SEPA Direct Debit har du mulighed for, at opkræve fra kunder i euro på en nem og ensartet måde på tværs af landegrænser.

Formålet med SEPA er at fremme konkurrencen og skabe mere effektive betalingssystemer i Europa.

Det vil skabe fordele for forbrugere og virksomheder i Europa.

SEPA Direct Debit

SEPA Direct Debit er til virksomheder, der har tæt og regelmæssig samhandel med sine erhvervs- og/eller privatkunder i euro.

Løsningen kan sammenlignes lidt med det danske Betalingsservice og Leverandørservice.

Når din virksomhed benytter SEPA Direct Debit, bliver dine kunders køb automatisk trukket fra deres konto og overført til din virksomheds konto. Det kræver blot din kundes accept via en betalingsaftale.

Din virksomhed kan opkræve sit tilgodehavende fra dag til dag.

Du kan bruge SEPA Direct Debit til at opkræve kunder i hele SEPA-området - også danske kunder.

Læs mere om SEPA Direct Debit her

Sådan gør du

Du skal udfylde din SEPA Direct Debit kreditoraftale. Det gør du her

Aftalen underskrives af dig og Jutlander Bank og sendes til Nets.

Du indgår betalingsaftaler med dine kunder.

Netbank til Erhverv

Netbank Erhverv er vores online system, der kan integreres med din virksomheds økonomisystem.

Alle transaktioner er i realtid, og du har adgang til systemet 24 timer i døgnet.

Netbank Erhverv er til dig, der har enkle økonomiske behov og brug for en nem løsning til de daglige bankforretninger.

Hvis du driver en mindre virksomhed, hvor der ikke er behov for flere brugere til netbanken eller integration med økonomistyringsprogrammer, kan Netbank Erhverv være den bedste løsning for dig.

Netbank Erhverv minder i sin opsætning om vores netbank til private – både på computere og i apps til telefon og tablet. Det betyder, at du får en løsning, som gør det muligt for dig nemt og enkelt få overblik over og håndtere din daglige økonomi for din virksomhed og privat.

Du kan læse mere om vores Netbank Erhverv her. 

PSD2 - en lovgivning på betalingsområdet

PSD2 (Revised Payment Service Directive) er en lovgivning på betalingsområdet, som gør det muligt for tredjepartsleverandører (TPP'er) at få adgang til oplysninger om betalingskonti og betalingstjenester. 

Ifølge loven skal du være godkendt af Finanstilsynet som tredjepartsleverandør for at vi kan give dig adgang til betalingskonti og betalingstjenester, hvilket der søges om her

  • Lovgivningen skal skabe et betalingsmiljø med høj konkurrence, innovation og sikkerhed til gavn for alle interessenter.
  • Lovgivningen skal hjælpe rammeværket for betalinger til bedre at opfylde stigende krav til et effektivt europæisk betalingsmarked.
  • Lovgivningen skal fastsætte tidssvarende EU-regler for betalingstjenester.
  • Lovgivningen skal reducere forbrugeromkostninger. 

Vi samarbejder med vores datacentral SDC om et open banking miljø, som tredjepartsleverandører kan søge adgang til. 

Du kan kontakte os, inden du søger om adgang. VI er altid interesseret i gode idéer og nye muligheder. 

Hos vores datacentral SDC kan du finde beskrivelser af adgangsprocesser for at kunne anvende testsystemet, dokumentation og adgang til produktionssystemet.

Du finder også en FAQ samt kontakt til support.

Kontakt os

Vi er tilgængelige døgnet rundt